/od dewelopera: aktualizacja rankingu w 2. splicie
Wnioski po 1. splicie i zmiany, dzięki którym wspinaczka w 2. splicie będzie przebiegała płynniej.
Ponieważ zbliżamy się do końca 1. splitu, chcemy podzielić się naszymi wnioskami i poinformować, jakich zmian możecie się spodziewać w kolejce rankingowej w 2. splicie. Te zmiany mają za zadanie ograniczenie liczby przykrych momentów podczas wspinaczki i wprowadzenie do niej więcej radości i poczucia satysfakcji. Aby to osiągnąć, wprowadzimy szereg modyfikacji, poczynając od zmian rozstawienia i degradacji po szybsze przyznawanie właściwej rangi na podstawie umiejętności.
W skrócie:
Gracze mogą spodziewać się w 2. splicie czterech dużych zmian:
- W wyniku meczów rozstawiających gracze mogą zostać umieszczeni nawet w kręgu Diamentu III (wcześniej pułapem był Szmaragd I).
- Ochrona przed degradacją pomiędzy dywizjami (np. ze Srebra II do Srebra III) zostanie usunięta. Gracze będą płynnie przechodzić pomiędzy dywizjami.
- Degradacja do niższego kręgu umieści gracza na poziomie 25/50/75 PL w zależności od stosunku MMR gracza w momencie degradacji do jego rangi.
- W większości regionów dopuszczone zostaną duety mistrzowskie (i zablokowane od kręgu Arcymistrz).
Regulacja rang
W 2023 roku zauważyliśmy, że wielu graczy regularnie doświadczało negatywnych zysków PL. Szczególnie na kręgach od Szmaragdu do Mistrza około 50% graczy zetknęło się z problemem negatywnych zysków PL (+21/-29). Na kręgach od Mistrza w górę ten odsetek był jeszcze wyższy – około 80%. Ten trend był wynikiem naszych wcześniejszych decyzji dotyczących zwiększenia zysków PL, co miało na celu zwiększenie przystępności awansów. Niestety szybko okazało się, że nie skorygowaliśmy dość dobrze zysków, co z czasem doprowadziło do inflacji rang wielu graczy.
Aby rozwiązać problem negatywnych zysków PL i podnieść jakość dopasowania, w pierwszym splicie 2024 roku wprowadziliśmy kilka regulacji. Oto ich krótkie przypomnienie:
- Naprawiono przypadki, gdy gracze z Żelaza IV byli rozstawiani jako Żelazo II.
- Usunięto negatywne zyski PL dotykające graczy Diamentu I.
- Zredukowano zyski/straty PL z 28 do 25 poniżej Szmaragdu, by ograniczyć inflację.
- Wyregulowano obsługę przypadków skrajnych degradacji (degradacje niektórych graczy nie były prawidłowe).
- Zablokowano możliwość rozstawiania nowych graczy w rankingu na kręgu Platyny (jeśli rozgrywali zwykłe gry).
- Zaimplementowano degradacje do 50 PL, aby zmniejszyć inflację.
- Ograniczono czas oczekiwania w kolejce poniżej Srebra o 40%.
- W grach poniżej Srebra zmniejszono rozrzut rang w drużynie o 40%.
- Dostosowano sposób, w jaki grający w trybie ARAM, botów i normalnym są początkowo rozstawiani w rankingu (przeważnie około Srebra IV, ale zakres sięga od Żelaza IV nawet do Złota III).
- Plus około 10 innych poprawek, regulacji i dopasowań.
Z radością informujemy, że po tych modyfikacjach negatywne zyski PL zmniejszyły się o 37% (obecnie utrzymują się na poziomie ~3%, a na większości poziomów umiejętności są bliskie zera).
Zaczynacie tam, gdzie powinniście zaczynać
W nowym systemie z trzema splitami najlepsi gracze muszą wkładać więcej wysiłku, by dojść ponownie do swojej wcześniejszej rangi, ponieważ wspinają się wyżej niż pozostali. Aby rozwiązać ten problem, podnosimy maksymalny poziom, na jakim gracze mogą zostać rozstawieni w wyniku meczów rozstawiających, ze Szmaragdu I na Diament III. Oczywiście kontynuujemy prace nad technologią rozstawiania, aby jak najszybciej umieszczać graczy we właściwym miejscu rankingu, ale wierzymy, że dzięki modyfikacjom wprowadzonym w tym sezonie, dojście do rangi, na którą zasługujecie, nastąpi szybciej, gdy będziecie używać swojego głównego konta, niż gdy użyjecie zupełnie nowego konta. Nasz cel dotyczący rozstawienia jest następujący: jeśli jesteście graczami, którzy tworzą nowe konto i grają tak jak zwykle, powinniście móc to robić i być dobierani z graczami o odpowiednim poziomie umiejętności.
Jednak rzetelność systemu rankingowego wciąż jest dla nas bardzo ważna. Dlatego jeśli jesteście graczami, którzy chcą stworzyć nowe konto po to, by utrzymywać je na niskim poziomie i dla zabawy wygrywać z graczami niższej rangi, chcemy móc to wykryć i dać wam bana na tym koncie. Jeśli jesteście graczami wysokiej rangi, którzy chcą doprowadzić swoje konto do wysokiego poziomu i sprzedać je, również chcemy to wykryć. Sprawdzamy możliwości nowo zaimplementowanych narzędzi, dzięki którym będziemy w stanie szybko i niezawodnie identyfikować właścicieli takich kont. Naszym celem jest szybsze usuwanie zamanipulowanych kont z drogi uczciwie grających graczy.
Dynamiczne degradowanie
Degradacja do 50 PL przy spadku do niższej dywizji (na przykład ze Srebra II do Srebra III) była przykra, ale stanowiła naszą dźwignię bezpieczeństwa potrzebną, by tymczasowo kontrolować inflację, gdy pracowaliśmy nad lepszym rozwiązaniem. W tym splicie usuwamy ten spadek i sprawiamy, że degradacje pomiędzy dywizjami będą bardziej płynne dzięki płynnemu przenoszeniu PL pomiędzy dywizjami. Zatem jeśli przegracie, mając 10 PL, i stracicie 25 PL, wylądujecie z 85 PL o dywizję niżej.
Degradacja pomiędzy kręgami (np. ze Srebra IV do Brązu I) wciąż będzie miała ochronę, ponieważ chcemy umożliwić graczom zabezpieczenie zdobytej rangi. Jednak i tu pojawi się mała modyfikacja: gdy spadacie do niższego kręgu, lądujecie z 25, 50 lub 75 PL w zależności od tego, jak oceniamy degradację waszego poziomu umiejętności. Jeśli jesteście dokładnie na poziomie Złoto IV 0 PL, w każdym sezonie czeka was wiele awansów i degradacji, więc nie chcemy dokładać -50 PL za każdym razem, gdy przechodzicie przez ten cykl.
Jednak w ekstremalnych sytuacjach, gdy przez pomyłkę umieścimy gracza zdecydowanie za wysoko (np. gdy ktoś wejdzie do rankingu, a my mamy o nim mało informacji, rozstawienie rankingowe jest wyłączone lub wystąpił błąd), degradacja do 25 PL jest zamierzona, aby ranga gracza wizualnie szybciej zbliżyła się do odpowiedniego poziomu w rankingu, niż działo się to w 1. splicie. Wiemy, że to może być frustrujące dla graczy, ale będzie się to zdarzało tylko w skrajnych sytuacjach i spowoduje dużo szybsze osiągnięcie przez gracza prawidłowej rangi. Jest to też lepsze niż mozolne przechodzenie przez naliczanie +15 PL / -35 PL do momentu zrównania rangi z poziomem umiejętności.
Ogólnie zakładamy, że zmiany w degradacji zapewnią graczom płynniejsze przechodzenie między wszystkimi rangami, ale jak zwykle będziemy pilnie śledzić komentarze graczy.
Powrót mistrzowskich duetów
W 2021 roku zablokowaliśmy możliwość ustawiania się w kolejce duetów od kręgu Mistrza w górę. I chociaż poprawiło to niektóre aspekty jakości dopasowania (czas oczekiwania w kolejce i wyrównanie dopasowań), sprawiło też to, że gra w League na najwyższych kręgach stała się bardziej odizolowana od reszty i szkodziło to twórcom contentu. Pragniemy wspierać osoby, które grają w rankingu League z powodów towarzyskich.
Oczywiście dbając przy tym o rzetelność rywalizacji. Granie w duetach na najwyższych szczeblach drabiny umiejętności może wzbudzać wątpliwości co do rzetelności 1. rangi i skrajnie wydłużyć czas oczekiwania w kolejce. Niezwykle trudno znaleźć sprawiedliwe dopasowanie, gdy Gumayusi i Keria grają w duecie, próbując jednocześnie uwzględnić preferencje dotyczące roli.
Dlatego w imię uzyskania najlepszego wyważenia pomiędzy rzetelnością rywalizacji, czasem oczekiwania w kolejce i towarzyskim aspektem gry, przesuwamy blokadę dla duetów w górę i ustawiamy ją przed kręgiem Arcymistrza. Uważamy, że dopuszczenie duetów na kręgu Mistrza pozwoli większej liczbie graczy wybierać się na Summoner’s Rift w towarzystwie znajomych, a jednocześnie zachowamy ochronę jakości rywalizacji w wyższych rangach.
Wprowadzimy tę zmianę we wszystkich regionach poza Chinami i Koreą. W różnych regionach ocena tego punktu równowagi plasuje się na różnych poziomach, ale gracze w Chinach i Korei okazali się znacznie bardziej podzieleni w opiniach na ten temat niż gracze w innych regionach. Będziemy pilnie śledzić komentarze w tych regionach, aby upewnić się, że właściwie określiliśmy poziom blokady duetów, ale jesteśmy gotowi ponownie odblokować kolejkę dla mistrzowskich duetów również tam, jeśli taka będzie wola graczy.
Wspinaczka trwa
Wciąż czeka nas jeszcze dużo pracy związanej z rankingiem i dobieraniem przeciwników. Wciąż poszukujemy sposobów lepszej optymizacji zrównoważenia pomiędzy grą na wybranej i wymuszonej pozycji, ulepszamy rozstawienie graczy wchodzących do rankingu i nowych graczy, badamy możliwości usuwania alternatywnych kont ze ścieżki rozwoju naprawdę nowych graczy i zastanawiamy się, jak można lepiej przetwarzać wymogi związane z udziałem w rankingu i jeszcze bardziej skrócić czas oczekiwania w kolejce.
Będziemy bardziej szczegółowo omawiać te zagadnienia, gdy lepiej je przeanalizujemy. Mamy jednak nadzieję, że zmiany wprowadzone do tej pory okażą się istotnym krokiem na drodze ulepszania waszych doświadczeń związanych z udziałem w rankingu.Powodzenia i bawcie się dobrze w drugim splicie!
Ponieważ zbliżamy się do końca 1. splitu, chcemy podzielić się naszymi wnioskami i poinformować, jakich zmian możecie się spodziewać w kolejce rankingowej w 2. splicie. Te zmiany mają za zadanie ograniczenie liczby przykrych momentów podczas wspinaczki i wprowadzenie do niej więcej radości i poczucia satysfakcji. Aby to osiągnąć, wprowadzimy szereg modyfikacji, poczynając od zmian rozstawienia i degradacji po szybsze przyznawanie właściwej rangi na podstawie umiejętności.
W skrócie:
Gracze mogą spodziewać się w 2. splicie czterech dużych zmian:
- W wyniku meczów rozstawiających gracze mogą zostać umieszczeni nawet w kręgu Diamentu III (wcześniej pułapem był Szmaragd I).
- Ochrona przed degradacją pomiędzy dywizjami (np. ze Srebra II do Srebra III) zostanie usunięta. Gracze będą płynnie przechodzić pomiędzy dywizjami.
- Degradacja do niższego kręgu umieści gracza na poziomie 25/50/75 PL w zależności od stosunku MMR gracza w momencie degradacji do jego rangi.
- W większości regionów dopuszczone zostaną duety mistrzowskie (i zablokowane od kręgu Arcymistrz).
Regulacja rang
W 2023 roku zauważyliśmy, że wielu graczy regularnie doświadczało negatywnych zysków PL. Szczególnie na kręgach od Szmaragdu do Mistrza około 50% graczy zetknęło się z problemem negatywnych zysków PL (+21/-29). Na kręgach od Mistrza w górę ten odsetek był jeszcze wyższy – około 80%. Ten trend był wynikiem naszych wcześniejszych decyzji dotyczących zwiększenia zysków PL, co miało na celu zwiększenie przystępności awansów. Niestety szybko okazało się, że nie skorygowaliśmy dość dobrze zysków, co z czasem doprowadziło do inflacji rang wielu graczy.
Aby rozwiązać problem negatywnych zysków PL i podnieść jakość dopasowania, w pierwszym splicie 2024 roku wprowadziliśmy kilka regulacji. Oto ich krótkie przypomnienie:
- Naprawiono przypadki, gdy gracze z Żelaza IV byli rozstawiani jako Żelazo II.
- Usunięto negatywne zyski PL dotykające graczy Diamentu I.
- Zredukowano zyski/straty PL z 28 do 25 poniżej Szmaragdu, by ograniczyć inflację.
- Wyregulowano obsługę przypadków skrajnych degradacji (degradacje niektórych graczy nie były prawidłowe).
- Zablokowano możliwość rozstawiania nowych graczy w rankingu na kręgu Platyny (jeśli rozgrywali zwykłe gry).
- Zaimplementowano degradacje do 50 PL, aby zmniejszyć inflację.
- Ograniczono czas oczekiwania w kolejce poniżej Srebra o 40%.
- W grach poniżej Srebra zmniejszono rozrzut rang w drużynie o 40%.
- Dostosowano sposób, w jaki grający w trybie ARAM, botów i normalnym są początkowo rozstawiani w rankingu (przeważnie około Srebra IV, ale zakres sięga od Żelaza IV nawet do Złota III).
- Plus około 10 innych poprawek, regulacji i dopasowań.
Z radością informujemy, że po tych modyfikacjach negatywne zyski PL zmniejszyły się o 37% (obecnie utrzymują się na poziomie ~3%, a na większości poziomów umiejętności są bliskie zera).
Zaczynacie tam, gdzie powinniście zaczynać
W nowym systemie z trzema splitami najlepsi gracze muszą wkładać więcej wysiłku, by dojść ponownie do swojej wcześniejszej rangi, ponieważ wspinają się wyżej niż pozostali. Aby rozwiązać ten problem, podnosimy maksymalny poziom, na jakim gracze mogą zostać rozstawieni w wyniku meczów rozstawiających, ze Szmaragdu I na Diament III. Oczywiście kontynuujemy prace nad technologią rozstawiania, aby jak najszybciej umieszczać graczy we właściwym miejscu rankingu, ale wierzymy, że dzięki modyfikacjom wprowadzonym w tym sezonie, dojście do rangi, na którą zasługujecie, nastąpi szybciej, gdy będziecie używać swojego głównego konta, niż gdy użyjecie zupełnie nowego konta. Nasz cel dotyczący rozstawienia jest następujący: jeśli jesteście graczami, którzy tworzą nowe konto i grają tak jak zwykle, powinniście móc to robić i być dobierani z graczami o odpowiednim poziomie umiejętności.
Jednak rzetelność systemu rankingowego wciąż jest dla nas bardzo ważna. Dlatego jeśli jesteście graczami, którzy chcą stworzyć nowe konto po to, by utrzymywać je na niskim poziomie i dla zabawy wygrywać z graczami niższej rangi, chcemy móc to wykryć i dać wam bana na tym koncie. Jeśli jesteście graczami wysokiej rangi, którzy chcą doprowadzić swoje konto do wysokiego poziomu i sprzedać je, również chcemy to wykryć. Sprawdzamy możliwości nowo zaimplementowanych narzędzi, dzięki którym będziemy w stanie szybko i niezawodnie identyfikować właścicieli takich kont. Naszym celem jest szybsze usuwanie zamanipulowanych kont z drogi uczciwie grających graczy.
Dynamiczne degradowanie
Degradacja do 50 PL przy spadku do niższej dywizji (na przykład ze Srebra II do Srebra III) była przykra, ale stanowiła naszą dźwignię bezpieczeństwa potrzebną, by tymczasowo kontrolować inflację, gdy pracowaliśmy nad lepszym rozwiązaniem. W tym splicie usuwamy ten spadek i sprawiamy, że degradacje pomiędzy dywizjami będą bardziej płynne dzięki płynnemu przenoszeniu PL pomiędzy dywizjami. Zatem jeśli przegracie, mając 10 PL, i stracicie 25 PL, wylądujecie z 85 PL o dywizję niżej.
Degradacja pomiędzy kręgami (np. ze Srebra IV do Brązu I) wciąż będzie miała ochronę, ponieważ chcemy umożliwić graczom zabezpieczenie zdobytej rangi. Jednak i tu pojawi się mała modyfikacja: gdy spadacie do niższego kręgu, lądujecie z 25, 50 lub 75 PL w zależności od tego, jak oceniamy degradację waszego poziomu umiejętności. Jeśli jesteście dokładnie na poziomie Złoto IV 0 PL, w każdym sezonie czeka was wiele awansów i degradacji, więc nie chcemy dokładać -50 PL za każdym razem, gdy przechodzicie przez ten cykl.
Jednak w ekstremalnych sytuacjach, gdy przez pomyłkę umieścimy gracza zdecydowanie za wysoko (np. gdy ktoś wejdzie do rankingu, a my mamy o nim mało informacji, rozstawienie rankingowe jest wyłączone lub wystąpił błąd), degradacja do 25 PL jest zamierzona, aby ranga gracza wizualnie szybciej zbliżyła się do odpowiedniego poziomu w rankingu, niż działo się to w 1. splicie. Wiemy, że to może być frustrujące dla graczy, ale będzie się to zdarzało tylko w skrajnych sytuacjach i spowoduje dużo szybsze osiągnięcie przez gracza prawidłowej rangi. Jest to też lepsze niż mozolne przechodzenie przez naliczanie +15 PL / -35 PL do momentu zrównania rangi z poziomem umiejętności.
Ogólnie zakładamy, że zmiany w degradacji zapewnią graczom płynniejsze przechodzenie między wszystkimi rangami, ale jak zwykle będziemy pilnie śledzić komentarze graczy.
Powrót mistrzowskich duetów
W 2021 roku zablokowaliśmy możliwość ustawiania się w kolejce duetów od kręgu Mistrza w górę. I chociaż poprawiło to niektóre aspekty jakości dopasowania (czas oczekiwania w kolejce i wyrównanie dopasowań), sprawiło też to, że gra w League na najwyższych kręgach stała się bardziej odizolowana od reszty i szkodziło to twórcom contentu. Pragniemy wspierać osoby, które grają w rankingu League z powodów towarzyskich.
Oczywiście dbając przy tym o rzetelność rywalizacji. Granie w duetach na najwyższych szczeblach drabiny umiejętności może wzbudzać wątpliwości co do rzetelności 1. rangi i skrajnie wydłużyć czas oczekiwania w kolejce. Niezwykle trudno znaleźć sprawiedliwe dopasowanie, gdy Gumayusi i Keria grają w duecie, próbując jednocześnie uwzględnić preferencje dotyczące roli.
Dlatego w imię uzyskania najlepszego wyważenia pomiędzy rzetelnością rywalizacji, czasem oczekiwania w kolejce i towarzyskim aspektem gry, przesuwamy blokadę dla duetów w górę i ustawiamy ją przed kręgiem Arcymistrza. Uważamy, że dopuszczenie duetów na kręgu Mistrza pozwoli większej liczbie graczy wybierać się na Summoner’s Rift w towarzystwie znajomych, a jednocześnie zachowamy ochronę jakości rywalizacji w wyższych rangach.
Wprowadzimy tę zmianę we wszystkich regionach poza Chinami i Koreą. W różnych regionach ocena tego punktu równowagi plasuje się na różnych poziomach, ale gracze w Chinach i Korei okazali się znacznie bardziej podzieleni w opiniach na ten temat niż gracze w innych regionach. Będziemy pilnie śledzić komentarze w tych regionach, aby upewnić się, że właściwie określiliśmy poziom blokady duetów, ale jesteśmy gotowi ponownie odblokować kolejkę dla mistrzowskich duetów również tam, jeśli taka będzie wola graczy.
Wspinaczka trwa
Wciąż czeka nas jeszcze dużo pracy związanej z rankingiem i dobieraniem przeciwników. Wciąż poszukujemy sposobów lepszej optymizacji zrównoważenia pomiędzy grą na wybranej i wymuszonej pozycji, ulepszamy rozstawienie graczy wchodzących do rankingu i nowych graczy, badamy możliwości usuwania alternatywnych kont ze ścieżki rozwoju naprawdę nowych graczy i zastanawiamy się, jak można lepiej przetwarzać wymogi związane z udziałem w rankingu i jeszcze bardziej skrócić czas oczekiwania w kolejce.
Będziemy bardziej szczegółowo omawiać te zagadnienia, gdy lepiej je przeanalizujemy. Mamy jednak nadzieję, że zmiany wprowadzone do tej pory okażą się istotnym krokiem na drodze ulepszania waszych doświadczeń związanych z udziałem w rankingu.Powodzenia i bawcie się dobrze w drugim splicie!