/od dewelopera: Motywy skórek i fabuły bohaterów
Podskórnie analizujemy skórki: którzy bohaterowie je dostają, z jakim motywem i dlaczego.
Cześć wszystkim, tu zespół skórek! Dostajemy od graczy wiele pytań o to, jak wybieramy tematykę, jak dobieramy do niej bohaterów i dlaczego, akurat tych, a nie innych, więc dzisiaj postaramy się na większość z nich odpowiedzieć oraz rzucić nieco światła na naszą filozofię pracy nad skórkami.
Praca nad skórkami opiera się na bardzo nietrwałej równowadze. To proces polegający na tworzeniu kolejnych wersji, a my oczekujemy na wasze opinie nie tylko wówczas, gdy uda się nam trafić w punkt z motywem, bohaterem, kręgiem i typem graczy, ale również wtedy, gdy spudłujemy. Wiemy, że będziemy trafiać raz lepiej, raz gorzej, ale ważne jest dla nas, abyście wiedzieli, że bardzo się angażujemy w to, co robimy. Porozmawiajmy zatem o tym, jak podchodzimy obecnie do skórek.
Po pierwsze bohater
Przez kilka ostatnich lat koncentrowaliśmy się na wypuszczaniu dużej liczby skórek dla każdego bohatera, aby nie wrócił już klub tysiąca dni. Zatem nasze wysiłki koncentrują się na wynikach i skuteczności, tak aby żaden bohater nie był pozbawiany zbyt długo choćby odrobiny miłości. I to działało dość dobrze, tylko że bezwiednie zaczęliśmy głównie skupiać się na przygotowaniu skórek do publikacji, zaniedbując trochę podstawową fabułę bohaterów. Teraz już trochę zrekalibrowaliśmy i dostosowaliśmy swoje działania i bohaterowie mogą zabłysnąć w swoich nowych skorkach.
Nazwaliśmy to nowe podejście „po pierwsze bohater”. Oznacza to, że chcemy patrzeć holistycznie na fabułę bohatera oraz na to, czego aktualnie brakuje wśród jego zestawu skórek, tak aby nowa skórka sprawiała świeże wrażenie i dla stałych graczy bohatera i dla tych okazjonalnych.
To oznacza, że zamiast zastanawiać się tylko nad tym „kto pasuje do tego motywu?”, zadajemy sobie też pytanie „czego brakuje w katalogu tego bohatera?” i „co naprawdę by do niego pasowało?”.
To znacząca różnica, ponieważ gdy podejmowaliśmy decyzje uwarunkowane tylko motywami, najłatwiej było nam dopasować bohaterów takich jak Caitlyn, Lux i Ezreal, ponieważ nie są niszowi pod względem popularności i na tyle wszechstronni, że można ich włączyć do wielu różnych motywów. Znacznie łatwiej jest umieścić w motywie Ezreala – który praktycznie jest po prostu gościem bez broni – niż wielkiego, przerażającego człowieka-kraba, Urgota.
Jednak przyglądając się uważniej na początku bohaterowi i jego katalogowi skórek, możemy znaleźć brakujące perełki. Niemniej jednak zdarzają się sytuacje, gdy musimy pominąć podstawową fabułę bohatera, jeśli chcemy stworzyć coś zupełnie nowego. Skórki Urgota często wykorzystują skojarzenia z przerażającym chłopcem-krabem o strasznym ciele. Ale Urgot w Przebraniu Czarodzieja Piżamy jest… inny i świetnie wypełnia tę zadziwiającą lukę w swoim katalogu skórek.
Tak więc dzięki podejściu „po pierwsze bohater” możemy zidentyfikować zarówno ważne i fajne okazje do podkreślenia fabuły bohatera, jak też szalone i zabawne pomysły, które warto wykorzystać – na przykład „a gdyby tak Azir został obrońcą ptaków?”.
Spojler: Wygląda to tak. Już wkrótce™.
101 motywów
Często dociera do nas, że chcielibyście dowiedzieć się, jak wybieramy różne motywy pojawiające się w ciągu roku. Mówiąc w skrócie, na przestrzeni roku potrzebujemy szerokiego wachlarza pomysłów. Na przykład po zakończeniu motywu Oddziału Anima nie chcieliśmy od razu przechodzić do czegoś w stylu PROJEKT-u, ponieważ oba opierają się na futurystyce i technologii.
A gdy poszukujemy motywów do wykorzystania podczas znaczących wydarzeń w grze (jak letnie wydarzenie lub Mistrzostwa), staramy się znaleźć takie, które mogą stworzyć pogłębiony świat. Bo chociaż niektóre motywy są popularne, nie mają zbyt głębokiej podbudowy.
Na przykład pszczele skórki. Są popularne i urocze, jednak te małe, słodkie brzęczki nie wymagają tworzenia od razu całego uniwersum.
Te mniejsze motywy pozwalają nam też stosować podejście „po pierwsze bohater” w wyjątkowy sposób. Zarówno pod względem rozbudowania podstawowej fabuły bohatera, jak też tworzenia naprawdę wyjątkowych skórek, takich jak Milio Pasterz Deszczu.
Tak jak nie zamierzamy wypuszczać podobnych do siebie linii skórek jedna po drugiej, nie chcemy też opierać się na podobnych dużych motywach rok po roku. Ryzykowalibyśmy wówczas opatrzenie się całej tematyki – ponieważ sprawiałoby to wrażenie dużej powtarzalności, nieważne, czy byłaby to ta sama skórka, czy tylko podobnie wyglądająca.
Ponadto chcemy też mieć pewność, że oferujemy szeroki wachlarz skórek, ponieważ preferencje w każdym regionie są inne. Na przykład gracze w Ameryce Północnej i Europie wolą skórki bardziej udziwnione z domieszką czegoś miłego. Natomiast w innych regionach, na przykład w Korei, bardzo dużo graczy woli rzeczy piękne i bardziej eleganckie. Gdy tworzymy nowy motyw, musimy brać pod uwagę również to, ponieważ chociaż sami lubimy, gdy coś jest trochę irytujące, chcemy uniknąć atmosfery gimnazjalnej stołówki.
Poza tym eksperymentowanie z mniejszymi motywami może doprowadzić nas do czegoś wartego dalszej rozbudowy i powstania naprawdę fajnego pomysłu. Świetnym przykładem są Czarodziejki Gwiazd. Skórka Czarodziejki Gwiazd Lux początkowo była… samotna. Ale ponieważ gracze tak ją pokochali, zmieniła się w NAPRAWDĘ świetny motyw, który dało się rozbudować w przyszłości.
Kategorie skórek
Chcemy też porozmawiać o tym, jak decydujemy, kto dostaje poszczególne kategorie skórek. Jednym z naszych celów jest zapewnienie wszystkim bohaterom skórek z różnych kategorii i tu właśnie sprawy zaczynają się komplikować Wyższe kategorie skórek powinny zapewniać pogłębioną fabułę, zatem stworzenie ich wymaga więcej czasu i wysiłku. A z perspektywy biznesowej (ponieważ musimy zapewnić League możliwość funkcjonowania), dużym problemem jest tworzenie skórek z wyższych kategorii dla mniej popularnych bohaterów.
Oczywiście liczy się każdy bohater. Nie chcemy powiedzieć: „Przykro nam, gracze ***imię bohatera***, nigdy nie doczekacie się legendarnej skórki”. Współdziałamy z graczami, nagabując ich o opinie, zanim w ogóle zaczniemy pracę, aby się dowiedzieć, jakie są oczekiwania i skupić na tworzeniu skórek, które są warte wysiłku. Wspominaliśmy już o tym w przeszłości i wiele z tego, co mówiliśmy, nie straciło aktualności.
Przeprowadzamy masę analiz, które pomagają nam zrozumieć, jakie macie podejście do różnych cech skórek i na ile są dla was cenne, korzystając z pomocy grup fokusowych i wysyłania ankiet (oraz śledząc opinie w mediach społecznościowych, na Discordzie oraz na forach). Rozmowy, które przeprowadzamy z graczami, pomagają nam zrozumieć nie tylko wasze ogólne oczekiwania, ale również odkryć, co jest dla was najistotniejsze w kontekście konkretnych bohaterów lub poszczególnych kategorii skórek. To oznacza przykładanie jeszcze większej wagi do tego, czego według tych opinii gracze oczekują, ale również ograniczanie inwestycji w obszarach, które jak wynika z opinii, nie cieszą się zainteresowaniem.
Chcemy, żebyście mówili nam, które aspekty skórek kuleją, a które się bronią. Czasem, gdy produkujemy skórkę legendarną, tworzymy nową cechę, która wydaje się nam ciekawa, a potem okazuje się, że jakieś inne aspekty byłyby znacznie bardziej atrakcyjne. Dostarczanie tego, co cieszy się zainteresowaniem, jest bardzo ważne, szczególnie, że złożoność bohaterów znacznie się zmieniła z upływem czasu.
Wyniki badania opinii graczy na temat znaczenia poszczególnych elementów skórek (mogą się zmieniać, ponieważ są zależne od wykonania i tematyki).
Cytując Stan skórek (2020): „Na przykład Amumu, bohater z dość starą skórką podstawową, ma ogółem 16 animacji w swoim zestawie, emotkach i animacji powrotu. Sett, znacznie nowszy bohater, ma 159 animacji. Aphelios ma ich 298”.
Skórki wyższej kategorii muszą być bardziej dopracowane i porywające niż te zwyczajne i nie chodzi nam tu o podwyższanie ich wartości dla graczy. Chodzi o to, że starając się na siłę dopasować każdą skórkę do sztampowych wytycznych dla danej kategorii, poświęcamy czas na aspekty, które nie ulepszą skórki danego bohatera, a dodatkowo ograniczamy sobie swobodę w dostarczaniu graczom tego, co chcieliby dostać. Wsłuchiwanie się w opinie graczy za pośrednictwem wymienionych powyżej mediów oraz w komentarze do wypuszczanych skórek pomaga nam najlepiej wybrać to, co może być atrakcyjne.
No dobrze, skoro jesteśmy przy tym, czego oczekujecie, w tym roku skórki legendarne otrzymają (lub już otrzymali) następujący bohaterowie:
- Aurelion Sol
- Vi
- Viktor
- Seraphine
- Aatrox
- Sylas
Idąc za ciosem poniżej podajemy listę tych, którzy otrzymają skórki prestiżowe.
- Zeri
- Diana
- Swain
- Caitlyn
Czas odnowienia
Zanim skończymy, chcielibyśmy poruszyć jeszcze jedną kwestię, którą są czasy odnowienia skórek. Każdy bohater ma inny czas odnowienia skórki zależny od swojej popularności. Ogólnie jest to liczba dni pomiędzy wypuszczeniem kolejnych skórek. To może wydawać się trochę nudnawe, ale wykorzystujemy model analizy danych, który uwzględnia wiele czynników (współczynnik wybierania, współczynnik popularności, sprzedaż poprzednich skórek itd.)
Czas odnowienia jest krótszy w przypadku bohaterów, na których zapotrzebowanie jest wyższe, co tym bardziej oznacza, że zrobienie fajnej skórki dla bohatera z dłuższym czasem odnowienia ma jeszcze większe znaczenie. Staramy się, aby w przypadku mniej popularnych bohaterów maksymalny czas odnowienia nie przekraczał 1000 dni, ale po pierwsze musimy dostarczyć wam taką skórkę, którą chcecie.
Gdy czas odnowienia bohatera zaczyna się zbliżać, szukamy na horyzoncie konkretnych możliwości, ale zdecydowanie nie chcemy na siłę dopasowywać go do motywów, do których nie pasuje. Robiliśmy to już z opłakanymi skutkami. Wolimy przedłużyć czas odnowienia i nieco przekroczyć te 1000 dni, zamiast udostępnić wam rozczarowującą skórkę w imię dotrzymania terminu.
Bo patrząc realistycznie, jeśli musieliście czekać kilka lat na skórkę Skarnera i dostajecie „kaczuszkę”, to słusznie zapytacie „co to ma @#^% być?”. (I w tym miejscu na kilka minut zapomnieliśmy o pisaniu artykułu, bo pochłonął na pomysł linii kaczych skórek…).
A więc…
Jak zawsze prosimy, mówcie nam, co się wam podoba, bo naprawdę zależy nam na waszych opiniach. Bo ma znaczenie, czy skórki, które robimy, są zabawne, ciekawe i warte waszych pieniędzy. Mamy kilka naprawdę świetnych pomysłów, nad którymi pracujemy, i nie możemy się doczekać, aby sprawdzić – za kilka dni, miesięcy, lat – co o nich myślicie. Wielkie dzięki za przeczytanie i do zobaczenia wkrótce!