Polski gaming na YouTube w 2018 roku? Branża stawia na wiedzę, jakość i doświadczenie


Reklama

Poznaliśmy najlepszego, tegorocznego debiutanta na polskim YouTubie

17 października 2017 roku – Nagrodę Grand Video Awards 2017 za najlepszy debiut roku przyznano twórcom programu, w którym poruszane były zagadnienia z dziedziny gamingu – Gaming Lab. Gala, która odbyła się 12 października, pokazuje, że marketingowcy i publicyści zauważyli rosnącą siłę gier wideo oraz e-sportu w Polsce. Wyróżnienie dla Gaming Lab to istotna informacja dla początkujących YouTuberów. Tegoroczna odsłona GVA wyznaczyła nowy trend, w którym dostarczanie widzom wartościowych treści gamingowych na polskim YouTube będzie priorytetem w 2018 roku. Dodatkowo, autorzy o mniejszych do tej pory zasięgach, ale specjalizujący się w konkretnych dziedzinach i oferujący zaangażowaną grupę fanów, mogą zyskać na marketingowym znaczeniu.

Gaming Lab

Ideą Grand Video Awards jest uhonorowanie najbardziej pomysłowych, oryginalnych i nowatorskich autorów oraz promocja najlepszych twórców wideo w polskim Internecie. Podczas tegorocznej edycji GVA, Maciej „Sawik” Sawicki i Łukasz Skalik zostali nagrodzeni za serię Gaming Lab – zakupioną i wyemitowaną na stronie głównej portalu Interia. Głównym założeniem serii liczącej 20 odcinków była edukacja osób, które o gamingu i sportach elektronicznych wiedzą albo niewiele, albo nigdy o nim nie słyszały. Sawik, który pełnił funkcję gospodarza, jednocześnie m.in. odpowiadał za tworzenie scenariuszy, tłumaczył widzom, jak wyglądają turnieje esportowe, na czym polega rozgrywka w sieci oraz jak trenują profesjonalni gracze.

Nowy obraz polskiego gamingu

Kategoria gaming na YouTube i filmy związane z tą tematyką wielu osobom kojarzy się z materiałami o niskiej wartości. Widzowie, którzy nie śledzą na bieżąco branży gier wideo, zarzucają twórcom małą wiedzę i słabe przygotowanie, brak odpowiedniej oprawy wizualnej oraz korzystanie z niewystarczającego zaplecza technicznego. Jest to jednak wizerunek wypracowany wiele lat temu, gdy na YouTube królowały filmy autorów, którzy pokazywali swoim widzom zapiski z rozgrywki uzupełnione komentarzem, czyli tzw. gameplay lub let’s play.

14 z 20 najpopularniejszych (liczba subskrypcji) kanałów na polskim YouTube dotyczy gier. Tak wielka konkurencja wymusza na twórcach nie tylko jakościową i merytoryczną rywalizację, ale także coraz węższe specjalizacje. Dzięki temu użytkownicy mogą wybierać te treści, które jeszcze precyzyjniej odpowiadają na ich potrzeby. Nagroda GVA tylko to potwierdza i tym samym zachęca twórców, żeby nie bali się eksperymentować ze swoimi formatami  – komentuje Szymon Kubiak, Head of Content Creation w MediaCom Warszawa i organizator konferencji Esport Forum.

Obecnie powstaje coraz więcej profesjonalnych materiałów z kategorii gaming. Założono także wiele firm, które wyspecjalizowały się w obsłudze autorów, tworzących filmy o grach i społeczności graczy. Jedną z nich jest warszawska agencja LifeTube, czyli polska sieć wielokanałowa, która funkcjonuje na polskim rynku od 2013 roku.

Dla osób niezwiązanych z influencer marketing lub e-sportem, gracze gier wideo bywają zupełnie niezrozumiałym środowiskiem. Na temat fanów gier krąży wiele mitów, które nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Przyjęło się, że twórcy z tego segmentu docierają tylko do najmłodszej grupy odbiorców, chociaż jak pokazują statystyki, ich widownia to przede wszystkim osoby w wieku 18-35 lat. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie są to też jedynie mężczyźni – ponad 20% osób zainteresowanych materiałami z gier na YouTube to kobiety – twierdzi Michał Kołodziej, Head of Gaming w LifeTube. – Wizerunek zarówno gamingu na YouTube, jak i całej branży esportowej, bardzo szybko ulega ociepleniu. Marki coraz chętniej korzystają z potencjału tej kategorii i decydują się na świadomą, długoterminową i zaawansowaną współpracę z twórcami oraz reprezentantami tego segmentu. Odchodzi się od założenia, że to dział zarezerwowany tylko dla producentów gier, czy sprzętu komputerowego. Dzięki gamingowi, dociera się przede wszystkim do konsumentów – dodaje Kołodziej.

Trend wideo mikroinfluencerów – opinia branży

Coraz więcej osób zaczyna śledzić nie tylko dużych twórców, ale też małych i średnich, którzy się specjalizują i wypełniają konkretne nisze, bardzo atrakcyjne dla marek. To proces podobny do tego, który zaszedł w tradycyjnych mediach. Marki przestają patrzeć tylko na zasięgi, zwracają również uwagę na zaangażowanie i dopasowanie jakościowe – komentuje Barbara Sołtysińska, założycielka LifeTube i indaHash.

Większość internetowych twórców skupionych jest na YouTube jako na najpopularniejszej platformie emisji treści wideo na świecie. Tymczasem istnieją inne „wideo-światy”. Pełne prawa do formatu „Gaming Lab” zostały zakupione przez Interię, a następnie w całości wyemitowane na stronie głównej tego portalu, generując momentami większą oglądalność niż kanały gamingowe na YT. Szczególnie odcinek o sukcesach Polaków w sportach elektronicznych czy nominowany na Grand Video Awards w kategorii „Gaming” odcinek o „Gaming House” – podkreśla Łukasz Skalik, twórca i prezes Video Brothers, agencji zrzeszającej YouTuberów.

Odbiorcami moich materiałów jest wybrana grupa ludzi, która interesuje się gamingiem w kontekście sportowym i biznesowym. Nagrywam o ty,  co mnie pasjonuje i mimo, że nie trafiam tym przekazem do milionów odbiorców, to przez ostatni rok udało mi się zbudować grupę lojalnych widzów – komentuje Maciej Sawicki, założyciel SawikTV.

O zdobywcach nagrody

Maciej „Sawik” Sawicki jest związany z branżą gamingową od 2005 roku. Współtworzył HeadShot TV,  czyli pierwszą, polską telewizję o grach i e-sporcie, a następnie współpracował z Wirtualną Polską. Obecnie prowadzi dom produkcyjny FoszerSawicki oraz tworzy materiały wideo na temat sportów elektronicznych. Był oficjalnym komentatorem Intel Extreme Masters 2017. W czerwcu 2017 roku, wspólnie z domem mediowym MediaCom, zorganizował konferencję Esport Forum. Materiały wideo produkowane przez Sawika można zobaczyć na jego oficjalnym kanale YouTube – SawikTV. Widzowie doceniają go za świetne przygotowanie, ogromną wiedzę oraz dbałość o techniczne aspekty filmów.

Od wielu lat promuję esport i gaming, pokazując, że jest to rozwijające zajęcie i niezwykle dynamiczna branża. Liczbę osób zainteresowanych esportem w Polsce szacuje się na niemal 700 tysięcy, a krajowa branża generuje blisko 11 milionów dolarów rocznie (raport paypal 2017). Musimy dbać o to, aby kształtować w umysłach osób niezwiązanych z gamingiem pozytywny wizerunek tej części rynku, którą się zajmujemy. Wyróżnienie od GVA pokazuje, jak istotnym elementem polskiego YouTube jest branża gamingowa  – twierdzi Maciej „Sawik” Sawicki

Łukasz Skalik to twórca i prezes zarządu Video Brothers, certyfikowanej agencji działającej na licencji YouTube, której celem jest łączenie internetowych twórców z telewizją oraz produkcja formatów wideo we współpracy z digital influencerami. Karierę w mediach rozpoczął ponad dekadę lat temu. W 2005 trafił do portalu Interia, gdzie wdrażał i kierował pierwszą polską  telewizją internetową graną „na żywo” – Interia.tv. W 2007 został szefem obszaru multimediów w Wirtualnej Polsce. Odpowiadał m.in. za powstanie i rozwój WP.TV oraz nagradzanej w Polsce i za granicą platformy ToSieWytnie.

Produkcja formatu „Gaming Lab” była dość sporym wyzwaniem. W przestrzeni portalu horyzontalnego o szerokiej tematyce, w którym spotyka się uniwersalnych użytkowników, musieliśmy przygotować format, który zainteresuje i trafi w szerokie gusta casualowego odbiorcy. Dodatkowo, oczekiwano od nas, że podejmiemy dość wąską i wyspecjalizowaną tematykę, obfitującą w mylne stereotypy. Gratuluję Maćkowi, który wywiązał się z tego zadania wzorowo. Sądząc po wyświetleniach oraz komentarzach internautów w stylu „nie interesuje się grami, ale Wasz program oglądam z zaciekawieniem”, czujemy satysfakcję, że sprostaliśmy temu zadaniu – dodaje Łukasz Skalik, autor kreacji i producent serii „Gaming Lab”.

Reklama

Podziel się ze znajomymi!