Spytaj Riot: Ranking i jeszcze raz ranking


Mecze rozstawiające, ranga pozycyjna, utrata punktów i więcej.


W tym tygodniu na wasze pytania dotyczące kolejki rankingowej odpowiada Riot SapMagic, lider zespołu zajmującego się kolejką rankingową.

Jak się mają rangi pozycyjne?

Tydzień po wypuszczeniu rangi pozycyjnej był szalony, ale ogólnie podchodzimy do sprawy z zachowawczym optymizmem. Czasy kolejek, współczynniki przydzielania pozycji i ogólna jakość gier są takie same lub lepsze niż w poprzednim sezonie. Otrzymaliśmy też pozytywne opinie ze strony graczy, którzy cieszą się, że mogą poszerzyć swoje horyzonty i zagrać tam, gdzie nie czują się jeszcze w pełni komfortowo. Co więcej, dostajemy mnóstwo konstruktywnych komentarzy. Sprawiło to, że mamy na uwadze kilka szczególnie istotnych tematów:

  • Zamienianie — w zeszłym tygodniu naprawiliśmy błąd, który pozwalał graczom wykorzystywać zamienianie pozycji przy wyższym MMR. W przyszłości będziemy musieli starać się wyłapywać potencjalne przypadki nadużyć, takie jak ten, i upewnić się, że systemy, które mają na celu ograniczyć niewłaściwe zachowania, działają jak należy.
  • Motywacja — przeskakiwanie PL ma być zachętą na dwa sposoby. Po pierwsze, zyskujecie dodatkowe PL na swojej głównej pozycji, gdy wygrywacie gry na wymuszonej pozycji. Powinno to być satysfakcjonujące, ponieważ nie karze was aż tak bardzo za przegraną. Po drugie, jeśli celowo przegrywacie mecze lub wygląda na to, że nie staracie się, tak jak normalnie, ujemne przeskakiwanie wpływa na waszą główną pozycję i szybko powinno się zwiększyć na tyle, że może stać się dość znaczące. Wciąż zastanawiamy się jak możemy usprawnić efektywność tych elementów motywujących.
  • Wbijanie — przyglądamy się bacznie graczom, którzy grają na wielu różnych pozycjach, żeby ustalić, czy musimy dostosować przeskakiwanie lub nagrody. Mamy już zaplanowanepewne zmiany w seriach gier o awans, które powinny pomóc też graczom wybierającym dowolną pozycję.
Główny projektant systemów stanu gry

Jak wygląda utrata punktów w nowych rangach pozycyjnych? Będziemy tracić punkty na pozycjach, na których ostatnio nie graliśmy, czy może rangi będą bezpieczne, pod warunkiem, że będziemy grać na jednej pozycji?

Utrata punktów nie zmieniła się za bardzo w rangach pozycyjnych. Oto zasady:

  • Utrata punktów ma teraz miejsce od Diamentu IV, a nie od Platyny IV.
  • Każda pozycja, w której może dojść do strat, ma swój osobny czas tracenia punktów.
  • Gdy grasz na danej pozycji, resetujemy ten czas dla danej pozycji i wszystkich innych pozycji z niższą rangą.

Zasady utraty punktów dla Mistrza+ nie zmieniły się od poprzedniego sezonu:

  • Każda rozegrana gra w kręgu Mistrza, Arcymistrza lub Pretendenta zostaje zapisana w „banku” (maksymalnie 10).
  • Każdego dnia jedna gra jest usuwana z rezerw „banku”.
  • Gdy liczba gier w „banku” spadnie do 0, zaczniesz tracić 100 PL za dzień, aż zapiszesz w nim więcej gier.

Do „banku” trafiają zarówno zwycięstwa, jak i porażki. Liczy się tylko to, czy grasz.

Główny projektant systemów stanu gry

Czemu ranga pozycyjna weszła w życie tylko w dwóch regionach?

W przypadku rang pozycyjnych jesteśmy zainteresowani tym, jak satysfakcjonujące są gry na drugorzędnej pozycji, jak efektywnie przeskakiwanie działa w zapobieganiu niewłaściwym zachowaniom i czy graczom podoba się, że mają bardziej precyzyjne odzwierciedlenie ich umiejętności. Większości z tych rzeczy nie możemy zmierzyć, jeżeli gracze nie doświadczą tych zmian bezpośrednio.

Jakby nie patrzeć, ranga pozycyjna to bardzo duża zmiana. Dlatego też robimy wszystko, co możemy (np. śledząc rangi pozycyjne i zwykłe rangi we wszystkich regionach), żeby upewnić się, że gracze nie stracą postępów, jeśli pojawią się jakieś problemy — techniczne czy jakiekolwiek inne. Uważamy, że to najlepsze podejście, żeby wprowadzić tę funkcję ostrożnie i reagować na wasze uwagi, zanim wypuścimy ją dla wszystkich.

Główny projektant systemów stanu gry

Czemu nie możemy wybrać pozycji, na której nie chcemy grać?

Na przestrzeni lat eksperymentowaliśmy z różnymi wersjami systemu wyboru pozycji, wliczając w to taki, w którym można było „zawetować” daną pozycję. Okazało się, że w ogóle nie zdało to egzaminu, bo wszyscy postanowili, że nie będą grać wsparciem, co spowodowało spadek jakości dobierania i drastycznie zwiększyło czas oczekiwania w kolejkach.

Wymuszona pozycja to ostatnia deska ratunku, by ludzie nie spędzali absurdalnie długiego czasu w kolejce. Próbujemy unikać wymuszania, kiedy nie jest to koniecznie, ale jest to prawdziwe wyzwanie projektanckie, żeby osiągnąć równowagę między umożliwieniem wam wyboru swojej pozycji, uniknięciem zbyt długiego czasu oczekiwania w kolejce oraz zapewnieniem dobrych meczów. Obecnie jedyną rzeczą, która mogłaby sprawić, że wymuszona pozycja nie będzie potrzebna, to gdyby wszystkie pozycje w kolejce były po równo wypełnione dosłownie przez cały czas (20% graczy na każdej pozycji). Choć ciężko jest to zrobić dobrze, będziemy dalej próbować znaleźć sposoby, żebyście mogli grać na pozycjach, na jakich chcecie i żeby każda gra była do wygrania.

Główny projektant systemów stanu gry

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad umożliwieniem graczom ukrycia swojej rangi, żeby inni nie mogli widzieć jej w profilu?

Od czasu do czasu otrzymujemy takie pytania, ale odpowiedź brzmi: raczej nie.

Ranking ma być publiczną, zawziętą rywalizacją, w której gracze są ze sobą porównywani. Jest to tryb, którego gracze używają, żeby wiedzieć, jak dobrzy w grze są oni i ich znajomi. Publiczne pokazywanie rankingu i meczów jest ważnym elementem umacniającym te zasady.

Główny projektant systemów stanu gry

Jak działa system tymczasowej rangi? Bo wygrałem więcej gier rozstawiających niż moi znajomi i trafiłem do Brązu 1, a oni trafili do srebra. A ja byłem w Srebrze w zeszłym sezonie.

W czasie meczów rozstawiających pod uwagę branych jest kilka rzeczy: wcześniejsza ranga, MMR i wygrane/przegrane.

Gdy rozgrywacie swoją pierwszą grę w sezonie, otrzymujecie prowizoryczną rangę zależnie od waszej rangi z poprzedniego sezonu — powinniście spodziewać się, że będzie mniej więcej o jeden krąg niższa. Następnie, podczas reszty meczów rozstawiających, wasze zyski i straty PL będą zależne w dużej mierze od MMR i tego, jak poradziliście sobie z drużynami, przeciwko którym stajecie.

Niektóre lub wszystkie spośród tych zmiennych mogą się różnić między graczami. Jeśli tak jest, może to być wyjaśnieniem, dlaczego twój wynik jest inny. Ale to już za tobą. Teraz tylko życzę szczęścia we wspinaczce i z pewnością niedługo znajdziesz się w Złocie!

Główny projektant systemów stanu gry


Podziel się ze znajomymi!